Thursday, February 28, 2013

Panah di dada

setiap tuduhan
setiap perli
setiap kata
Setiap hinaan
seperti panahan dalam hati

ketika itu aku bertahan juga.... bertahan dan sentiasa mempertahankan
Mohon katakan dihadapan muka ini Dan
ketika mengetahui sesuatu yang tidak disangka

seperti panahan dalam hati

aku nangis harini kerana hati aku amat tercalar... macam mana aku menjaga... macam mana terbaik aku cuba lakukan akhirnya aku makin terluka...

aku perlu larikan diri, aku perlu bawa diri.... Ya Allah kesedihan ini hanya kau yang tahu

ampunkanlah segala dosa aku, berilah aku ketenangan .... banyaknya masalah dan dugaan.... tabahkan hati mu alish....

........................................................................................................................





semalam baca ni kat page kawan..... mungkin satu hari nanti untuk aku....


BACA YAA... Alkisah ciuman pagi…

Sejak kecil saya sering melihat, ayah sebelum keluar dari rumah untuk kerja, ayah akan mencium dahi ibu sambil membisik ‘I love you’ di telinga ibu.

Ibu pula akan senyum keriangan sepanjang hari, melakukan kerja-kerja rumah menanti kepulangan ayah dari kerja.

Bila tiba waktu zohor, selepas solat, ibu akan menghantar satu sms untuk ayah bertanyakan sudah ayah makan tengahari.

Bila lepas azar, ibu akan mula ke dapur menyiapkan makanan untuk makan malam bersama ayah.

Ibu tidak bertanya apakah ayah malam ini akan pulang makan. Ibu selalu masak dan lepas itu barulah ibu menghantar sms ke ayah bertanya apakah ayah akan pulang untuk makan.

Jika ayah kata ya, ibu akan tunggu sehingga ayah balik baru makan, walaupun perut sudah berbunyi kuat tapi saya akan disuruh makan dulu tanpa menunggu ayah.

Satu malam, ibu bertengkar dengan ayah kerana ayah berkata sesuatu yang ibu tidak suka.

Pada sebelah paginya, ibu tetap menyediakan sarapan pagi untuk saya dan ayah. Saya lihat air mata ibu bertakung menunggu untuk tumpah.

Tapi ibu dan ayah tetap tidak bercakap antara satu sama lain.

Pagi itu, ketika ayah keluar pintu rumah, ayah tidak mengucup dahi ibu. Ibu pula buat tidak tahu dan tidak memberikan salam pada ayah.

Apabila kereta ayah sudah keluar, ibu menangis.

“Ibu, mengapa nangis?” tanya saya.

“Tak ada apa,” kata ibu yang melihat ke ruang tempat ayah meletak kereta yang kini kosong.

Ibu balik ke bilik melipat kain. Saya pula bersiap nak ke sekolah.

15 minit kemudian, ada kereta berhenti di depan rumah. Saya keluar melihat.

Ayah patah balik. “Mana Ibu?”

“Dalam bilik.”ujar saya

Ayah terus ke bilik. Saya mengikut. Ayah terus memeluk Ibu dan mencium dahinya dan membisik ‘Abang Sayang Ayang,’ di telinga Ibu. Ibu dan Ayah bersalaman dan memohon maaf antara satu sama lain.

Air mata ibu terus mengalir lagi dan ibu menangis tersesak-esak.

“Hati abang tak tenteram bila abang pergi kerja tanpa salam dan doa ayang,” kata ayah sebelum beredar balik ke kerja.

Ibu tersenyum semula.

“Ibu tadi menangis pasal ayah ke? Ibu senyum ini pun pasal ayah ke?”

“Anak ibu ini. Ya, ibu menangis dan senyum pun untuk ayah” jawab ibu.

“Ayah ini nakallah, sekejap buat ibu ngangis, sekejap buat ibu senyum,” kata saya.

“Tak. Ayah orang baik. Ibu yang sakitkan hati ayah semalam. Apa yang ibu nak ayah beri, tapi itu bukan sumber kegembiraan ibu. Ibu merajuk semalam tatkala ayah letih kerja kerana lupa belikan hadiah ulangtahun perkahwinan untuk Ibu. Ayah kata terlupa, Ibu pula terlebih kata ayah tidak menghargai Ibu dan lebih memntingkan kerja dari keluarga.

Biasalah perempuan ini mudah merajuk, walaupun salah, dia mengharapkan suaminya datang memujuknya semula. Tapi oleh kerana ayah tak buat demikian, ibu merajuk dalam hati tak cakap. Tapi bila ayah pergi kerja tak cium dahi ibu, ibu menangis bukan kerana ayah, tapi kerana ibu terasa terlepas peluang untuk berbaik dengan ayah, dan terasa ayah tak sayang kat ibu. Tapi apabila ayah balik mencium dahi ibu, ibu terasa ayah sangat sayang kat ibu dan ibu rasa diri ini amat dihargai, dan ibu sempat memohon maaf pada ayah, sebab itu ibu senyum,” kata ibu.

Saya tak berapa faham kata-kata ibu kerana masa itu kecil.

Sebelah malamnya, saya bertanya ayah ketika ibu sudah tidur keletihan.

“Ayah....., mengapa ayah patah balik pagi tadi?” tanya saya.

“Ibu dah bertungkus-lumus jaga keluarga ini dan ingin pastikan keluarga ini bahagia dan gembira. Tapi bila ibu tahu ayah terlupa beli hadiah ulangtahun perkahwinan untuk ibu, ibu terasa hati dan cakap ayah tidak menghargai ibu dan lebih mementingkan kerja dari keluarga. Ayah terguris sedikit, tapi ayah ada ego tak nak mengaku salah".

Masa memandu terfikir bagaimana ibu setiap hari membuat yang terbaik untuk sarapan dan menunggu ayah pulang untuk makan malam bersama, ayah terasa bersalah bertindak kejam pada ibu dengan tidak bersalaman dan mencium dahi ibu. Ayah pulang kerana ayah tahu ibu adalah orang terpenting, nadi dalam hidup ayah dan ayah tak boleh biarkan ibu sedih walaupun sesaat... Anak ayah akan faham bila dah kahwin nanti,” terang ayah.

Kini saya sudah berkahwin – Rupa-rupanya ombak yang melanda ayah dan ibu sekali-sekala ini bukan merosakkan hubungan tapi ia memperkuatkan lagi kasih sayang dan cinta dengan orang tersayang, setelah ombak itu reda kedua-dua akan memahami betapa pentingnya pasangan masing-masing dalam hidup mereka.

Tak boleh tahan .. kena tulis juga

Entah macam mana seseorang itu klasifikasikan hidup dia sebagai banyak masalah, banyak dugaan ... aku dah start busan baca status update sesetengah orang yang tak bersyukur sebab ada dua tiga orang ni buat aku rasa aku pulak yang patut mengeluh macam diaorang

status 1:  "Aku ni susah la banyak masalah" - mak bapak ada lagi -1  kedua kerja mengajar la, kawin belum ... gadget baru je... so aku tak tau mana masalah dia.. sebab bila tak ada duit ..  masih rancak lagi mintak mak bapak... so ko pe hal?

status 2: "Mak aku tinggal kat kampung la, biar la dia , dia suka" ... so bila mak jatuh sakit pun tak nampak la kan, mak makan apa pun tak kisah... yang penting aku + suami + anak anak enjoy dul KeyEll ni

status 3: "banyak betul dugaan aku" - lepas tanya... rupanya lupa tanda tangan dalam borang permohonan ... ok dugaan kau ni best la.. aku suka... bak datang sikit.... kau amik la dugaan aku.. tak banyak sikit je ....bagi aku la.. hahahaha

status 4: "Eh aku tak ada duit la... susah kerja macam ni, tapi dah tak ada , kena juga kerja macam ni" ...... Eh eh eh tu HP baru, Keta baru, tudung baru ... pe kes... bukan dari duit kerja tadi.. apa masalah kai sebenarnya


banyak lagi la .. minggu ni... rasa baru hari rabu ni .... rasa dah banyak betul mengarut alam ....

tak apalah.... alish.. itu adalah dugaan dan masalah diaorang... mungkin dia nampak benda tu susah kat dia... untuk kita yang banyak lagi masalah dari dia... diam dan tgk je la... nak buat macam mana... kata kawan.... buat je la cara kawan kan.... tak boleh nak elak rasa sakit hati aku ni... sebab kalau aku jadi dia .. dah syukur la cuma tanda tangan je tak letak, sebab kau tu nampak senang la orang tak nampak kau susah

Tuesday, February 26, 2013

Hensem dan Qari???


Hensem dan Qari???

waaa untung la siapa jadi isteri dia...

Mohon dapat anak macam dia :D  sejuk haaa perut ni

mana nak dapat lelaki hensem qari macam ... usah la berangan ok


siapa nak kenal dia.... boleh la pergi ke
https://www.facebook.com/fatihseferagic

lepas tu .. kalau terrer , sila la menyelinap masuk belajar kelas Al-quran dengan dia kat Skype .. hoyehhhh


haaaa mana la tak cakap kena menyelinap... mohon lah ye mohon buka mata besar dan baca.... pelajar dari malaysia dengan in in in tak diterima buat masa ini

oklah... sekian sahaja berangan untuk dapat anak macam ni

ya aku tau belum kawin... tak salah kan nak berangan ... kat malaysia manalah ada si mata biru dan qari .... 

kalau mata biru banyak la... tapi celup dan kucing kaler putih kat umah makcik tu... nama embun 

Thursday, February 21, 2013

Buta Hati dan Persepsi (Cont)

I copied from FB... not quite sure who the writer is, since the text was taken from friend's wall ..... but another true story related to my first post on this


‎3 Things I Wish I Knew Before We Got Married


I used to think I had my stuff together. Then I got married.

Marriage is great—but it rocked everything I knew. I quickly realized my basic goal in life, prior to getting married, was to simply remain undisturbed.

This “disruption” came suddenly and was disguised as a 5-foot-nothing Swedish-Filipino woman. When I decided I’d rather not live without her, I proceeded to ask her to marry me—that is, to officially invite someone who wasn’t me to be in my personal space for the rest of my life.

This decision introduced my most significant experiences and most challenging experiences—none of which I would trade for the world.
However, I wish I’d had a bit more insight on the front end of our marriage to help me navigate it all.
According to most research, more than 50 percent of people who say “I do” will not be sleeping in the same bed eight years from now. And though Scripture alludes to the fact that adultery and abuse may be reasons individuals might end a marriage, I’d be willing to bet that most challenges experienced in marriage are the result of unawareness. Most people—myself included—jump into marriage with suitcases full of misconceptions and bad theology, entirely unaware of the unique beauty and paradoxical intentions of marriage.

Although happiness is often a very real byproduct of a healthy relationship, marriage has a far more significant purpose in sight.
The following are three thoughts on marriage that friends and mentors have shared with me. I remind myself of them often in hopes of keeping this anomaly called marriage both enjoyable and healthy.

1. Marriage is not about living happily ever after.

Here’s the truth: I get annoyed at my wife. But this is more a reflection of me than her.

I’m intensely certain that nothing in life has ever made me more angry, frustrated or annoyed than my wife. Inevitably, just when I think I’ve given all I can possibly give, she somehow finds a way to ask for more.

The worst part of it all is that her demands aren’t unreasonable. One day she expects me to stay emotionally engaged. The next, she's looking for me to validate the way that she feels. The list goes on—but never ventures far from things she perfectly well deserves as a wife.

Unfortunately for her, deserving or not, her needs often compete with my self-focus. I know it shouldn’t be this way, but I am selfish and stubborn and, overall, human.

I once read a book that alluded to the idea that marriage is the fire of life—that somehow it’s designed to refine all our dysfunction and spur us into progressive wholeness. In this light, contrary to popular opinion, the goal of marriage is not happiness. And although happiness is often a very real byproduct of a healthy relationship, marriage has a far more significant purpose in sight. It is designed to pull dysfunction to the surface of our lives, set it on fire and help us grow.

When we’re willing to see it this way, then the points of friction in our marriages quickly become gifts that consistently invite us into a more whole and fulfilling experience of life.

2. The more you give to marriage, the more it gives back.

Over the past year, a few friends and I have had an open conversation about the highs and lows of marriage—specifically how to make the most of the high times and avoid the low ones. Along the way, we happened upon a derailing hypothesis that goes something like this: If one makes their husband or wife priority number one, all other areas of life benefit.

When we return marriage to its rightful place in our priorities, it can quickly turn into the greatest asset to every other layer of our lives.

It’s a disorienting claim. Disorienting, because it protests my deeper persuasion that success as an entrepreneur, or any professional, requires that career takes the throne of my priorities and remain there for, at the very least, a couple of years.

However, seeing that my recent pattern of caring about work over marriage had produced little more than paying bills and a miserable wife, I figured giving the philosophy a test drive couldn’t hurt.

For 31 days, I intentionally put my wife first over everything else, and then I tracked how it worked. I created a metric for these purposes, to mark our relationship as priority, and then my effectiveness in all other areas of my life on the same scale, including career productivity and general quality of life.

To my surprise, a month later, I had a chart of data and a handful of ironic experiences to prove that the more you give to marriage, the more it gives back.

Notably, on the days my wife genuinely felt valued, I observed her advocating for me to invest deeply in to my work. She no longer saw our relationship and my career pursuits as competitors for my attention, and as she partnered with me in my career, I have experienced the benefits of having the closest person in my life champion me.

Of course, marriage requires sacrifice. And sometimes it will feel as if it takes and takes. However, when we return marriage to its rightful place in our priorities, it can quickly turn from something we have to maintain and sacrifice for into the greatest asset to every other layer of our lives.

3. Marriage can change the world.

John Medina, the author of Brain Rules and a Christian biologist, is often approached by men looking for the silver bullet of fathering. In one way or another, they all come around to asking, “What’s the most important thing I can do as a father?”

Medina's answer alludes to a surprising truth.

In my previously mentioned experiment, I measured the effect that making my marriage priority number one had on different areas of my life. One of those areas was my 16-month-old son’s behavior.

What I found in simply charting my observations was that the majority of the time, my child’s behavior was directly affected by the level of intention I invested in my marriage.

Re-enter John Medina, the Christian biologist. After years of biological research and several books on parenting conclusions, what is his answer to the question, “What’s the most important thing I can do as a father”?

“Go home and love your wife.”

Gary Ezzo and Robert Bucknam, the authors of Babywise, say it this way: “A healthy marriage creates an infused stability within the family and a haven of security for a child in their development process.” They go on to sum up their years of research by saying, “In the end, great marriages produce great parents.”

The point is that marriage has a higher goal than to make two people happy or even whole. Yes, the investment we make into our marriage pays dividends for us. But, concluded by Medina and his colleagues, the same investment also has significant implications for our family, our community and eventually our culture.

So men, women, the next time you find yourself dreaming about living significantly or succeeding in your career or being a better parent than yours were to you, do the world a favor: Go home and love your wife. Go home and and love your husband.

Wednesday, February 20, 2013

Wasted

Apa yang aku buat ni. Asyik hancurkan diri aku sendiri

Tolong la belajar dari kesilapan .

Kenapa kau sentiasa pertaruhkan diri kau

Mula la bina hidup kau.

Tolong la berusaha bantu diri kau

Buta hati ada persepsi

Aku tertarik dengan satu artikle pasal suami akan dilayan seperti raja jika suami layan isteri seperti pemaisuri

Kita semua pernah lalui

Pelbagai tips rumahtangga boleh dibaca atas talian, lebih lebih lagi capaian mudah di FB. Sejauh mana ego kita jatuhkan kita. Bergitu jualah ego meruntuhkan rumah tangga yang dibina.

Sejauh mana kita ambil iktibar dari apa yang pernah berlaku dan tips yang boleh dibaca.

Puas dengar rumah tangga retak ditengah jalan.

Bagi aku. Tiada yang berlaku adalah kesalahan dari sebelah pihak. Tapi jika hati penuh dengan kesabaran dan iman. Tak mungkin perceraian itu berlaku.

Semua orang pun sudah dewasa. Semua orang pun susah untuk menerima nasihat.
Dan tiada apa yang boleh mengubah diri kita. Kecuali diri kita sendiri

Sunday, February 17, 2013

Peluang kedua dan persediaan diri

Peluang kedua bermaksud bermula dengan muka baru , buku baru tetapi jangan jadikan attitude diri sendiri sebagai penghalang

apalah maksud peluang kedua jika hanya untuk melakukannnya lagi
apalah maksud peluang kedua hanya untuk memusnahkan lagi

maka peluang kedua untuk diri aku bermaksud merubah segala yang pernah aku lakukan kepada perkara yang berbeza. kali pertama mengajar kita, kali kedua adalah untuk kita belajar dari apa yang telah belaku.

semua orang pernah mendapat peluang kedua, ada sesetengah orang tidak mampu untuk memberi peluang kedua

bila bercakap pasal peluang kedua... semua orang akan ingat dia bersangkutan dengan manusia lain...

tapi sebenarnya lebih kepada diri kita sendiri.... adakah kita memberi peluang kedua kepada diri kita sendiri atau tidak. Dan adakah perangai kita masih seperti dulu, jika jawapan anda adalah YA maka anda masih di tahap lama....

semalam aku terkilan sebab aku dah beri peluang kedua kepada diri aku sendiri... tapi di sekitar aku masih berada di tahap lama menyebabkan segalanya sukar untuk bermula. maka aku sedih memikirkan adakah ruangan ini juga akan hancur lebur . semangat yang asalnya tinggi luntur.

bila aku cakap aku ada masalah .... aku tak mampu nak sebarkan masalah aku... maka aku simpan dan simpan....

walau aku syukur ada yang ambil berat tapi mampukah mereka faham dengan keadaan aku.

Entahlah.... rasa hancur... saya sedih... tetap selubung hati aku pagi ni walau aku cuba untuk lupakan banyak perkara...

kenapa kesabaran kita selalu di uji...

baru baru ni aku rasa sangat sentap.... layanan orang berbeza.... tapi aku tak sangka kenapa orang sentiasa rasa dia bagus, keluarga dia bagus, pertuturan dia bagus, perangai dia bagus.... kenapa pula ada yang tahu mereka memang macam tu dan akhirnya mengulanginya diwaktu yang sama....

aku yang di kata kampung, aku yang di layan seperti SPM pun tak lepas, Degree pun tak lepas... aku tak terganggu dengan itu cuma aku terkilan dengan penilaian aku terhadap manusia... benarlah orang yang lembut sentiasa dipijak. Aku sedang mencuba selebih baik untuk biarkan air nampak tenang di permukaan walaupun hati aku melonjak lonjak berkocak.... TERKILAN

Friday, February 08, 2013

Luka dihati masih dalam

Luka, rasa luka dan terluka aku mula takut bila nak cakap pasal kawin, luka sebab aku rasa segalanya menakutkan dikala ini..... aku baca ni kat fb: 

aku tak pernah pun cari yang sempurna.. yet aku tak pernah dapat yang sempurna sebab aku yakin aku pun tak sempurna.... 

lepas tu aku baca ni: 



aku sekarang dah cuba kurangkan kebencian ... tapi aku masih dibelengu dengan masalah... macam mana nak free from worries while there is tons of stuff in my mind


jujurnya 
aku tak pernah kisah jika pasangan aku tak kaya
kerana aku yakin rumah tangga yang bahagia tak perlukan kekayan dari segi wang ringgit
tapi kaya dengan kasih sayang dan kesanggupan untuk susah senang bersama

tapi bila aku fikir balik banyak sangat nak berkorban.... kena diet untuk suami gembira
kena tahan perasaan dan pendapat kerana suami tak mampu untuk terima pendapat dan pandangan
kembali semula pada cerita yang aku cerita dulu... kawan kepada kawan aku ugut isteri dia untuk kurus kalau tak dia cari lain atau ceraikan... tapi dia tak fikir ke dia kerja apa... dia dah cukup ke bagi kasih sayang  dan harta benda sampai nak ugut macam tu

bila aku baca balik post pasal benda tu aku jadi takut

sebab aku tak pernah dapat boyfriend yang kaya, apatah lagi yang bertolak ansur, apa lagi yang boleh terima aku seadanya

bukan tak bersyukur tapi bila aku baca ni:


it does make sense ... memang aku boleh buat semua benda sendiri... tapi bukan tugas lelaki ke nak take over ... tapi bukan dengan menyombong dan menunjuk nunjuk.....

aku rasa sedih dengan cerita jodoh aku

aku tak memilih... terlalu tidak memilih dan terlalu bertolak ansur sampai aku dapat lelaki yang tak hargai aku dan terima aku seadanya aku...

serius aku cemburu pada kawan kawan aku yang biasa biasa je... 
they end up dengan lelaki kaya... kalau tak kaya lelaki yang sentiasa bagi sokongan padu dan kasih sayang

aku bukan nak banyak.. aku nak lelaki yang dampingi aku tahu ini:

fight for me, fight for us... stand up for us.. bukan lelaki yang sibuk nak salahkan setiap benda dari kecil sampai besar jatuh keatas aku

aku sedih... aku takut nak menghadapi rumah tangga sebab memikirkan bakal suami aku bodohkan semua orang kiri dan kanan pasal benda kecil

mengamuk dan marah marah pasal benda kecil

aku tak nak besarkan anak aku dalam dunia / ketua keluarga yang memperkecilkan orang lain. ketua keluarga yang tidak boleh menerima pendapat dan padangan orang lain., ketua keluarga yang tak boleh bertolak ansur... kesiannya anak aku..... based on history... this is what i always get....

Ya Allah ... kenapa tiba tiba aku rasa macam ni.... 
strikes me suddenly hari ini dan pagi ini

mulanya hari aku harini sangat gembira... aku dah siapkan kerja ibu... aku sattlekan sikit bill satu pagi ni... tunggu dan bergegas kesana sini

berniat dah 3 minggu nak makan asam pedas dengan tenang dan gembira...
dan akhirnya ... satu hari aku terfikir pasal benda ni... aku just nak happy je
macam kawan kawan aku yang lain.... aku cemburu sebab aku rasa pengorbanan aku selama ni terasa disia siakan... sampai bila aku nak sedih. aku tak tau.. dengan keadaan sekarang agak gawat bagi aku... dua 3 minggu ni dah tak umah sangat duk kesana sini cuba dan cuba cari ruang rezeki... 

walau belum ada yang positif tapi aku gembira dapat berusaha .... 

tapi aku sedih sebab aku masih belum jumpa orang yang boleh terima aku seadanya sebagaimana aku sentiasa terima orang lain seadanya.... selamat malam dunia.. mohon mampu lupakan segalanya disaat ini