Friday, February 18, 2011

Google Map Man

gambar atas ni entah kenapa sorang tokyo sorang osaka dan saya pun gatal tukar jadi kyoto:P

yeah punya jeles guten kata dia pergi makan dekat parit raja darat ..harini dapat juga cari orang teman makan... bukan tak boleh gi sorang cuma kat situ kalau pergi sorang macam weird pulak.. biasa mesti pengunjung datang secara berkumpulan dan biasanya lebih dari dua orang...

so harini aku nak kenalkan kat korang google man... saya cakap pasal apa? kalau kamu selalu buka google map kamu akan nampak
abang yang baju kuning ni

abang baju kuning ni berfungsi dengan baik kalau jalan kat dalam googlemap tu di highlight kaler biru.. kalau ada dot dot biru je tak leh lah tgk 360D view. (sofar saya guna kalau nak turun singapore bila just nak pastikan landmark apa bila nak jalan ke situ.. jadi tak sesat)..... tapi ....

untuk demo ni saya pilih Shibuya sebab Hachiko duk kat Shibuya
Contohnya sekarang saya drag googleman tu ke KFC terdekat dengan Shibuya station
kalau awak perhatikan betul betul gambar atas ni ada point yang hijau tu betul betul atas logo kfc... dan dia akan tunjukkan snippet pemandangan yang kita pilih tu..... let say saya lepaskan pointer saya
dia akan terus bawak kita je jalan tu..

Pada gambar: sebelah kanan bawah akan tunjukkan map asal yang kita click.. sebelah kiri atas akan tunjukkan arah mana kita sedang menghadap.. barat timur utara selatan.. so oleh kerana saya nak tengok apa yang ada dekat depan KFC tu saya rotate guna mouse sampai tanda north tu sekarang 180D dari point asal.. sila tengok beza point arah gambar atas dan gambar bawah ni
bergunakan?... sebenarnya bagi saya agak bahayalah benda ni...contohnya saya ni pengganas.... saya boleh plan nak lari lalu mana lepas tinggalkan bom ke apa.. betul tak...? mungkin imiginasi saya terlalu tinggi :P

kalau awak rasa nak jalan jalan kat area Shibuya atau tempat pilihan awak.. sila menghadapkan diri anda ke arah jalan raya... lalukan mouse anda ke jalan raya... lepastu akan timbul benda cam bawah ni
sekarang bolehlah pilih nak click arah jalan yang mana.... kalau dah tau internet connection tu slow... jalan lah sikit sikit per click pada arrow atas ni... tapi kalau ok je awak cuma drag cursor macam biasa.....boleh berhenti mana mana dah buat 360D view bila bila masa.
contohnya saya click 5 kali ke arah kiri jalan tu tiba tiba jumpa 7 eleven

selamat mencuba jalan jalan di negara orang.. tak dapat pergi google map pun okaykan :D

Nota poyo: Ibu saya panggil saya Ahsu harini... kalau awak ada kawan bugis.. cuba tanya dia apa maksud ahsu... hint dia... woof woof :P

4 comments:

yusSeft said...

nie sye da pnh buat...sye try cri texas..then sye gne stelite view bru leh nmp cm kte bt0l kt texas...

aLiSh said...

ngaa best kan .. saya suka sebab leh 360 view

yusSeft said...

aah..tp kt malaysia x leh wat kan...
mungkin system dye x stabil agy...
kt my rse kt kl je lh wt gn..

aLiSh said...

tulah pasal.. tapi kalau tgk list yang boleh view 360 semuanya develope country malaysiakan masih status developing country ....

tapi rasa sedih pulak rasa macam kena anak tiri.. even kalau drag googlemap man ni ke klcc cuma ada dot untuk gambar je